vrijdag 11 maart 2016

Thema 'verteltas' Mama kwijt


Deze week werkten we rond het thema 'verteltas'. 

De verteltas werd in 1995 in Engeland ontwikkeld door een onderwijzer. Het concept is eenvoudig: Je neemt een prentenboek en stopt het in een mooie tas of doos. Daarna voeg je ondersteunend materiaal toe om het verhaal tot leven te brengen. De kleuters vertellen zelf het verhaal na op verschillende manieren en herhalen dit gedurende de hele week. 

Waarom zou je zo’n verteltas gebruiken? 
Het lijkt allemaal niet zó bijzonder, maar toch kan je met zo’n verteltas heel wat bereiken: bv.
  • je stimuleert op een speelse wijze de taalontwikkeling van kinderen
  • je vergroot het lees- en voorleesplezier en versterkt de leesomgeving 
Wij kozen om te werken rond het verhaal 'Mama kwijt', verkozen tot beste prentenboek van 2012! 


Wat zit er in onze verteltas?
  • verhaal 'mama kwijt'
  • poppen van de dieren uit het verhaal
  • 3 spelletjes : memorie, schaduwspel, telspel
  • figuren met magneet om het verhaal op magneetbord te spelen
  • grote reuzevertelplaten in het theatertje (met muziek) 
  • kleurplaten van de dieren uit het verhaal


Muzikaal verhaal met grote prenten in theaterkast

















Verhaal 'Mama kwijt' luisteren en naspelen met poppen



























Memorie met de dieren uit het verhaaltje















Digitaal verhaal 'mama kwijt' op de computer via Fundels








Verwerkingsspelletjes bij het verhaal 'puzzelen, zoek dezelfde, schaduwen zoeken, kleuren...' 








Ons bouwhoekje werd verrijkt met houten boomstukjes waar de kleuters de huisjes in het bos voor de dieren uit het verhaal konden bouwen.  Ook in dit hoekje konden we het verhaal navertellen met de figuurtjes uit het boek. 





























Handpop 'uil' maken met pluimen' 



















Verhaal 'Mama kwijt' met de figuren op het magneetbord










Vrij schilderen van een uil. 










Ontdekken, sorteren, en experimenteren met pluimen in de techniekbak. 













Uiltje knippen en plakken van klein naar groot, we oefenen onze begrippen. 














Takjes zoeken uit het bos van uiltje, nadien konden we hiermee schilderen























Telspel 'hoeveel uiltjes in welk nest?'
















Schaduwspel

 


2 opmerkingen:

  1. Hoi ! Alle materialen zien er geweldig uit. Hoe komen jullie eraan? Hebben jullie de poppen zelf gemaakt? Waar kan je de vertelplaten vinden of hebben jullie die ook zelf gemaakt? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou deze zeer graag willen in mijn klasje, hoe kom ik eraan?

    BeantwoordenVerwijderen