zaterdag 23 januari 2016

Nieuwe werking volgens BODYMAP




Beste ouders, 
Ik weet niet of jullie het gemerkt hebben maar er is heel wat veranderd in onze klas. De meeste tafels en stoelen zijn verdwenen er liggen nu gekleurde matten in onze klas, de poppenhoek van de vosjesklas heeft plaats gemaakt voor een bewegingshoek, ...
Dit heeft allemaal te maken met de VISIE van BODYMAP.

Door verschillende bijscholingen te volgen hebben wij ons verdiept in deze visie en vinden we het ook heel belangrijk voor de verdere ontwikkeling van jullie kinderen. 

Vanaf nu gaan jullie ook geregeld eens iets lezen over BODYMAP, krijgen jullie tips mee, ...

Eerst en vooral kunnen jullie hieronder wat meer uitleg vinden ivm BODYMAP

Daarna zullen we kort even vertellen wat er concreet verandert is in onze klasjes. 

BODYMAP
De leeftijd van 0 tot 8 jaar is een heel belangrijke ontwikkelingsperiode. Het is van groot belang dat we onze kinderen tijdens deze periode een heel rijke stimulerende omgeving aanbieden.

Missie Bodymap:
Onze missie is om iedereen te sensibiliseren over het belang van spelen & beweging voor de ontwikkeling van kinderen. Zo geven we kinderen optimale kansen om hun eigen talenten te kunnen ontplooien. 
  
Onze maatschappij is de laatste 20 jaar sterk veranderd. We kennen op heel veel gebieden een fantastische vooruitgang. Het leven wordt ons steeds gemakkelijker gemaakt.
Maar dit heeft spijtig genoeg ook een keerzijde. Onze kinderen groeien nu op in een andere speelcultuur waar spelen en bewegen wordt belemmerd door de aanwezigheid van televisie en computer.
Schrijven, lezen, kunnen stilzitten enz vraagt een goede rijping van het zenuwstelsel.
 
Kinderen moeten in de echte wereld heel wat bewegingservaringen opdoen om hun zenuwstelsel te kunnen ontwikkelen. Want dit gebeurt helaas niet vanzelf.
Het is een noodzaak dat je een zeer stimulerende omgeving kan creëren waarin kinderen kunnen ontwikkelen. De kennis om de juiste prikkels op de juiste moment aan te bieden is belangrijk in het groei- en ontwikkelingsproces van een kind. 

Onze werking in de vosjes-en uiltjesklas  
De kleinste hebben super veel nood aan beweging. Het is voor hen heel moeilijk om op stoelen te blijven zitten en eraan te werken. Het zitten op een stoel is ook niet zo aangenaam.
Vandaar dat wij ervoor gekozen hebben van alle stoelen en tafels buiten te zetten en gekleurde matten te leggen. Er is enkel nog de knutseltafel waar de kinderen aan kunnen zitten.

De blauwe mat: de mat waar er gebouwd kan worden met blokken, noppers, ...




De groene mat: is de automat

De roze mat: is de spelletjes-en puzzelmat
Kinderen mogen hier vrij zitten, liggen, ... (zoals ze zelf zich voelen) spelen met het materiaal dat op de mat ligt. 








In de vosjesklas is de poppenhoek weg en is er een bewegingshoek in de plaats gekomen waar de kindjes kunnen kruipen, springen, rijden, met ballen rollen, ... Dit materiaal wordt ook op de zoveel tijd veranderd. 
De poppenhoek in de uiltjesklas is gebleven. 
De kinderen die willen bewegen mogen dan in de vosjesklas komen spelen en de kinderen die in de poppenhoek willen gaan spelen mogen in de uiltjesklas gaan spelen. 





Op maandag, donderdag en vrijdag mogen de kinderen die er nood aan hebben in de zaal bewegingslessen volgen bij de zorgleerkrachten. 



 



 

1 opmerking: